Nuffnang dan No Copy Paste

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

2 Dis 2009

Jerantut Bandar Ikan Kelah

Cadangan yang telah di war-warkan Bandar Jerantut ini akan disebut Jerantut - Bandar Ikan kelah @ keloh dalam bahasa tempatan (Mahseer) apa pun tak mustahil ada yang tak penah menengok apatah lagi merasai ikan kelah ini. Ikan kelah ini susah nak di cari di Sungai Pahang cuma banyak terdapat di sebelah Ulu Tembeling dan lain-lain bahagian ulunya. Saya rasa sesuailah jika di jadikan Mercu tandanya untuk daerah ini kerana sepisis ikan ini mmg banyak terdapat di daerah Jerantut ini.

Pandangan Penulis menyokong jika nama itu dipilih.

Wa'allahhualam - Pengarang Akuanakpahang

22 ulasan:

  1. Koi sokong... Jom cari kelah rodong....

    BalasPadam
  2. ikan ni kan..yg seketul berharga puluhan rm tu...pernah la sekali dua makan...

    BalasPadam
  3. ECham - moh laa lubuk mana nak gi nei... hehe

    kamsiah - ikan ini jarang di jual kat restoran Jerantut mahal kut emboh kala besar siaznya Rm 40-50 hinggit sakit...

    En syed - mmg best ngat....

    BalasPadam
  4. Huhu.. Keh penoh makan sekali jer... Betoi tue.. Keh setuju sangat kalu panggil Bandar Kelah sebab Kelah eksotik di Jerantut... Kalau Patin, bersepah kat jerantut, bukan Temerloh je... Hehe... Ayam kampung pun bersepah kat Jerantut... Huhu...

    BalasPadam
  5. Redzda - ayam akampung tu jgn kuat ngat cakap maroh dik org maran hehehehehe.....

    BalasPadam
  6. kome sokong juge....tp kome xpenoh mkn ikan ni sbb mahal benor..sekor boleh cecah rm500..mak ngn pakngoh kome cakap sedap amat ikan ni

    BalasPadam
  7. Iyna - Ikan keloh ini katanya telah menyaingi ikan Jelawat kata sesetengah org, rasanya lebih sedap drp ikan jelawat.

    BalasPadam
  8. Nampaknya semua bandar dlm Pahang ni endakkan identiti sendiri, bandar patinlah, bandar ayam kampunglah dan bandar ikan kelohlah, bandar cinalah dan macam-macam. Saya ikut aje asalkan jangan namakan bandar/pasaR ORANG KELANTAN, cukuplah.

    BalasPadam
  9. Betul tu pak Hashim....tapi rasanya kala dia org ambik skop yg lebih bagus seperti raub bandar emas atau di jerantut bandar pahlawan sebagai contohnya....kalau ikan ayam udang patin nei kecik sgt skop nye ...

    BalasPadam
  10. Bando keloh? Buleh la tu.. Tapi org kata,keloh pahit mat rasanya...

    BalasPadam
  11. setuju.. tapi kenalah sentiasa ada ikan kelah kalau nak makan.

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum, Pulok dah, seme nama ikan nih apa ke halnye..

    BalasPadam
  13. setuju kala ander kelah nye,maknenye bile kite nak tu ade la jual...macam temrloh ikan patin mmg berlambok-lambok..
    ape pun koi lagi lah setuju nye jika diletakkan naama bandar mat kilau.


    kerayong sok bandor bende la yek..jgn bando ayam daging dah le

    BalasPadam
  14. Lipisladay - dema suka makan ikan org maran nun suka makan ayam kampung hehehehe...

    Mazru - Bandor ayam Belanda pulok goner best juge..

    BalasPadam
  15. kawas keco betul nengok keloh ni..hehehe lama x menyelam panah ikan keloh ni

    BalasPadam
  16. Rodong UC - aok mekala cari keloh esok bagi-bagi laa kawan sekor mengkala dpt hehehe...

    BalasPadam
  17. Kesian kat aku, seumur hidup belum pernah rasa keenakan daging ikan kelah tu...Sedap sangat ke?

    Macamane nak cari menatang tu? Pergi memancing tak pandai lagipun jauh masuk dalam utan takut ditokam rimau, nok beli pulak rege die mahal bebenor, tak mampu aku....

    BalasPadam
  18. uuu keloh lagi mahal dari patin...

    BalasPadam
  19. elok juge..bukannya pasal ikan kelah tu sedap ke tak sedap..tp ikan kelah ni ada nilai2 dia yg tersendiri...terpelihara...lebih2 lagi pada kaki pancing

    BalasPadam
  20. aokme nok tiru temerloh ler tuu..bando ikan patin..haehehe..



    World of Ad-Dien (WADi)

    BalasPadam
  21. Dahnya beruboh weh dah jadi Jerantut bandar taman negara :)

    BalasPadam

BLOG INFORMASI | BERITA | PENGETAHUAN | SEJARAH | TOKOH | PAHLAWAN | ADAT RESAM & KEBUDAYAAN | NUMISMATIK & MATAWANG KONGSIKAN PANDANGAN ANDA BERSAMA KAMI.

SENARAI POST TERKINI

RUANG PENGIKLANAN

JANGAN LUPA KLIK PESANAN PENAJA PERCUMA SAHAJA

ARKIB ENTRI AKU ANAK PAHANG DISINI :

CARI ARTIKEL BERKAITAN MASUKAN KATA KUNCI

Loading

GROUP NUMISMATIK JUALAN DAN BELIAN.


KLIK IMEJ UNTUK MENYERTAI!